علائم کمبود ویتامین A در بدن را بشناسید (بخش 1)
نوشته شده توسط : Soul society

از طرف دیگر، بدن کاروتنوئیدهای موجود در مواد غذایی گیاهی مثل پرتقال را به پرو-ویتامین A تبدیل می‌کند. با اینکه کمبود این ویتامین در کشورهای توسعه‌یافته کمتر است، اما کمبود ویتامین A در کشورهای در‌حالِ توسعه به میزان زیادی وجود دارد.

زنان باردار، زنان شیرده، نوزادان و کودکان ریسک بالاتری در ابتلا به این عارضه دارند. بیماری فیبروز کیستیک و اسهال شدید می‌تواند ریسک ابتلا را بالاتر هم ببرد. درادامه، علائم کمبود ویتامین A معرفی می‌شود:

علائم کمبود ویتامین A

۱. پوست خشک

ویتامین A برای تولید و بازسازی سلول‌های پوستی مهم است. این ویتامین به کنترل التهاب در بدن هم کمک می‌کند. دریافت‌نکردنِ کافی این ویتامین باعث بروز اگزما و سایر مشکلات پوستی می‌شود.

اگزما شرایطی است که باعث خشکی، التهاب و خارش پوست می‌شود. چندین مطالعه‌ی پزشکی نشان می‌دهد که مصرف مکمل غذایی ویتامین A در درمان اگزما مؤثر است.

در پژوهشی ۱۲ هفته‌ای، افرادی که شرایط اگزمای مزمن داشتند، ۱۰-۴۰ میلی‌گرم آل ترتینوئین را روزانه مصرف کردند و ۵۳ درصد آنها شاهد کاهش علائم بیماری بودند.

البته به‌یاد داشته باشید که خشکی پوست می‌تواند دلایلی زیادی داشته باشد، اما کمبود شدید ویتامین A می‌تواند دلیل آن باشد.

۲. خشکی چشم

مشکلات مربوط به چشم یکی از شناخته‌شده‌ترین علائم کمبود ویتامین A است. در شرایط حاد، عدم دریافت ویتامین A می‌تواند باعث کوری یا آسیب به قرنیه‌ی چشم ‌شود.

خشکی چشم یا عدم تولید اشک توسط چشم یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A است. کودکان در هند، آفریقا و جنوب آسیا که رژیم غذایی‌شان اغلب بدون ویتامین A است، بیشتر درمعرض خشکی چشم قرار دارند.

مکمل‌های حاوی ویتامین A می‌توانند باعث بهبود شرایط شوند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که دُزهای بالای این ویتامین تا ۶۳ درصد باعث کاهش خشکی چشم در بین نوزادانی می‌شود که این مکمل را برای ۱۶ ماه مصرف کرده‌اند.

۳. شب‌کوری

کمبود شدید ویتامین A می‌تواند باعث شب کوری شود. چندین تحقیق خبر از شیوع شب‌کوری در کشورهای در‌حالِ توسعه می‌دهند.

به این خاطر، متخصصان در بیماران مبتلا به شب‌کوری از سطوح بالای ویتامین A استفاده می‌کنند. در مطالعه‌ای روی زنان مبتلا به شب‌کوری ویتامین A را به‌صورت غذا و مکمل دادند. هر دو فرم ویتامین A باعث بهبود شرایط شد. در طی ۶ هفته، توانایی زنان برای تطبیق با تاریکی تا ۵۰ درصد بهبود پیدا کرد.




:: موضوعات مرتبط: ویتامین و مکمل , ,
:: برچسب‌ها: بهبود زخم , پوست خشک , خشکی چشم , کمبود ویتامین , ویتامین A ,
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: